Vlada Republike Srbije donela je 14. aprila Uredbu o izmenama i dopunama Uredbe o utvrđivanju Prostornog plana područja posebne namene uređenja dela priobalja grada Beograda – područje priobalja reke Save za projekat „Beograd na vodi”. Ovaj dokument stupa na snagu 23. aprila.
Prostornim planom je predviđen dalji razvoj ovog dela grada i gradnja objekata javnih službi, od vrtića i škola, preko zdravstvenih ustanova, do objekata kulture, sporta i rekreacije. Takođe, u obuhvatu Plana nalaze se delovi trase dve planirane linije Beogradskog metroa, kao i tri metro stanice – Sajam, Mostar i Savski trg.
Trase i stanice na metro linijama 1 i 2 detaljno su razrađene kroz idejni projekat beogradskog metroa za liniju 1 faza 1 Makiš – Karaburma, što je implementirano u okviru Plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu sa elementima detaljne razrade za I fazu prve linije metro sistema.
Dodaje se da prilikom projektovanja metro stanica treba predvideti prostor za stanice za javne bicikle i parkinge za mikrovozila, ali i planirati dovoljne širine pristupa stanicama, kako bi se omogućio prilaz biciklistima i korisnicima mikrovozila.
Takođe je potrebno prilagoditi širine pešačkih komunikacija, planirati ugradnju šina za bicikle na rukohvatima kod stepeništa, kao i liftove optimalnih kapaciteta, piše biznis.rs.
Prostornim planom je naglašeno da je prilikom definisanja elemenata i pravila građenja potrebno pridržavati se definisane zone zaštite, kao i ostalih elemenata koji se tiču metro sistema u skladu sa Zakonom o metrou i gradskoj železnici.
„Zakonom o metrou i gradskoj železnici, između ostalog, definisani su i infrastrukturni i zaštitni pojas metro sistema. Zaštitni pojas metro sistema je prostor sa obe strane pruge širine 25 metara, računajući od ose krajnjeg koloseka, odnosno spoljne ivice konstrukcije metro objekta, ispod trase u širini od pet metara, i iznad konstrukcije podzemnog metro objekta od površine zemlje. Zaštitni pojas obuhvata i zaštitni pojas i zemljišni prostor staničnih područja koji obuhvataju sve objekte, instalacije i pristupne puteve“, objašnjeno je u Planu.
Infrastrukturni pojas metro sistema je pojas sa obe strane metro pruge u širini pet metara mereno od ose krajnjeg koloseka na nadzemne deonice, odnosno prostor širine četiri metara mereno od spoljne ivice konstrukcije objekta metroa za podzemne deonice.
Napominje se i da je u postupku sprovođenja planskog dokumenta, izrade tehničke dokumentacije i primene pravila građenja u definisanoj zoni zaštite, neophodno ostvariti saradnju sa JKP Beogradski metro i voz, koji će kroz uslove precizno definisati i mogućnosti i ograničenja koja se odnose kako na podzemnu tako i nadzemnu izgradnju u zoni infrastrukturnog i zaštitnog pojasa metro sistema spram regulatornih normativa.
U Prostornom planu se navodi i da se u okviru zone stanice nalazi objekat metro stanice sa minimalno dva prilaza (ulaza/izlaza).
„Ukoliko se ukaže potreba, prilikom dalje razrade metro sistema, površina zone stanice se može promeniti u skladu sa tehnološkim potrebama sistema, a prema rešenjima iz tehničke dokumentacije u okviru površina javne namene“, naznačeno je u Planu.
U zoni obuhvata Prostornog plana nalaze se tri metro stanice – Savski trg, Mostar i Sajam. U zoni Savskog trga, neposredno uz zgradu nekadašnje železničke stanice planirana je zajednička metro stanica Savski trg. Na ovom delu trasa metroa vodi se u dubokom tunelu. Druga metro stanica – Mostar, locirana je u zoni parka Gazela. Stanica Sajam, locirana je u okruženju bloka 30, neposredno ispod železničkog mosta koji povezuje stanice Beograd Centar i Novi Beograd.
Izvan granica Prostornog plana, ali u neposrednoj blizini, planirane su stanice linije 2 – Sava centar i Blok 18.
„Pristupe treba ostvariti sa javne površine. Moguće je ostvariti pristupe i sa ostalih površina u javnom korišćenju, a njihov tačan položaj biće definisan kroz tehničku dokumentaciju. Pristupe metro stanici trebalo bi planirati tako da ne ometaju pešačke tokove i trebalo bi ih obezbediti stepenicama, eskalatorima i liftovima, kao i pothodnicima, ukoliko su potrebni. Minimalna širina stepenica je 1,40 metara“, detaljno je opisano Prostornim planom.
Dodaje se da pristup metro stanici mora da bude u skladu sa Pravilnikom o tehničkim standardima planiranja, projektovanja i izgradnje objekata kojima se osigurava nesmetano kretanje i pristup osobama sa invaliditetom, deci i starim osobama.
Izvor: biznis.rs