PELJEŠKI MOST, SVE ŠTO TREBA DA ZNATE

27. Jul 2022
Photo: rs.n1info.com 2

Pelješki most, koji je spojio jug Hrvatske sa ostatkom zemlje, ali i mesta Komarna na kopnu i Brijesta na poluostrvu Pelješcu, otvoren je juče u prisustvu brojnih visokih zvanica, među kojima su bili predsednik i premijer Hrvatske. Za sada se ne planira naplata putarine.

Na dan otvaranja građevinskog lepotana, dužine 2.404 metara, preko Malostonskog zaliva, most je delimično bio otvoren za pešake, a potom je usledila ceremonija svečanog puštanja u upotrebu, sa visokim zvanicama i prigodnim programom.

FOTO: RTS.RS

Prvo vozilo koje je prešlo Pelješki most je nevera, električni automobil proizveden u najuspešnijem startapu Hrvatske Rimac. Automobil, koji je vozio Mate Rimac, krenuo je s jedne strane, a u susret mu je išao automobil trostrukog evropskog prvaka Nike Pulića.

VREDNOST MOSTA VIŠE OD POLA MILIJARDE EVRA

Vrednost projekta izgradnje mosta, s pristupnim saobraćajnicama, je veća od pola milijarde evra – 525 miliona, od čega je 357 miliona evra nepovratnih sredstava stiglo iz fondova Evropske unije.

Zabeležena su dva svečana početka radova na  izgradnji: 2005. i 2007, da bi do 2010. godine, kako pišu hrvatski mediji, bilo realizovano samo tri procenta projekta.

FOTO: RS.N1INFO.COM

Hrvatska je 2013. postala članica EU i već dve godine kasnije Brisel odobrava iz EU fondova 330 miliona evra za 85 procenta troškova gradnje.

Raspisuje se konkurs za odabir izvođača radova 2017. godine i u četvrtom mesecu 2018. kineska kompanija China Road and Bridge Corporation, s ponudom od dve milijarde kuna i rokom izgradnje od 36 meseci, dobija posao.

Ova kineska kompanija prisutna je u regionu. Sredinom ovog meseca u Crnoj Gori otvorena je prva deonica na budućem auto-putu od Bara do Boljara, na granici sa Srbijom, u dužini od 40 km koju je, takođe, gradila  ova kineska kompanija.

 

Most je visećeg tipa, sa šest glavnih stubova i 13 raspona od čelika dužine od 72 do 285 metara.

Pre tačno godinu dana 28.07. 2021. bio je postavljen poslednji segment čime je Pelješki most spojen.

Sada je najjužniji deo Hrvatske prvi put dobio „kopnenu“ vezu sa ostatkom države, koji je bio razdvojen teritorijom Bosne i Hercegovine-grad Neum (BiH), u nekim trenucima postojale su međudržavne tenzije.

FOTO: BIZNISUREGIONU.COM

Susedna BiH je izražavala proteste da se zalazi na njenu teritoriju i da će podizanjem mosta biti onemogućen slobodan plovni put do jedinog bosanskohercegovačkog grada na obali Jadranskog mora. Nesuglasice su vremenom rešene.

Most je dobio visinu od 55 metara kako bi se udovoljilo zahtevu Bosne i Hercegovine za osiguranjem nesmetanog prolaska brodova do Neuma.

Početkom prošlog meseca ispod mosta je prošao i prvi ploveći titan, kruzer Bolette, visine nešto manje od 49 metara.

Projektant mosta Marijan Pipenbaher, iz Slovenije, ranije je pojašnjavao da neumska luka i nije pogodna za velike brodove. Pogotovu što je čitav zaliv zaštićeno prirodno područje.

S pomorske i građevinske struke, most ima četiri „prolaza“, širine 285 metara te nema nikakve bojazni za pomorce.

Kapetan koji je bio privilegovan da prvi plovi ispod Pelješkog mosta je Dubrovčanin. Aktuelna gradska vlast Neuma i građani čak su sada najavili proteste protiv dolaska kruzera jer ne žele masovni turizam.

Dubina mora pod mostom iznosi 27 metara. Zbog morskog dna koji je u ovom delu Jadrana od gline i mulja, most je postavljen na stotinu metara dugačkim čeličnim cevima, prečnika dva metra, koji su zabijeni u morsko dno.

Sama lokacija mosta poznata je po jakim vetrovima i nalazi se u zoni znatne seizmičke aktivnosti. Malostonski zaliv je od 1983. proglašen rezervatom prirode u moru, a zaštićen je i ekološkom mrežom Natura 2000, piše biznisuregionu.com. 

 

Izvor: www.biznisuregionu.com 

Foto: index.hr

2022. © Sva prava zadržana. RealEstate-Magazine.rs. Developed by Creative Web
Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.