LEV VAJS: ŠIRIMO MREŽU BIG RETAIL PARKOVA U SRBIJI

05. Jul 2022
Photo: big-cee.com

Izraelska kompanija BIG Shopping Centers osnovala je BIG CEE u Srbiji 2008. godine sa vizijom da razvije tržne centre u ovom regionu, kao jednom od najbrže rastućih tržišta u Centralnoj i Istočnoj Evropi. Danas, 14 godina kasnije, BIG CEE je izrastao u jednog od najznačajnijih investitora i developera u Srbiji, dokazujući da je vizija bila dobra. Sa Levom Vajsom, izvršnim direktorom BIG CEE, razgovaramo o aktuelnim retail projektima kompanije, o BIG Residences – njihovom prvom i do sada jedinom stambenom projektu, kao i planovima za širenje poslovanja u regionu.

Koje su bile najbolje odluke kompanije i glavne poteškoće u vašoj razvojnoj misiji u Srbiji tokom ovih 14 godina?

BIG Shopping Centers je izraelska kompanija, koju je osnovao Jehuda Naftali. On se preselio u SAD 1973. godine, i vratio se u Izrael 1994, kada je osnovao BIG Shopping Centers, sa idejom da američki koncept šoping parkova prenese u Izrael. Kada je osnovan BIG CEE, sektor maloprodaje u Srbiji još uvek je bio nedovoljno razvijen. Gotovo da nije bilo značajnijih retail projekata van Beograda i definitivno nije bilo dovoljno međunarodnih zakupaca. Ideja je bila da se razvije i nastavi uspeh BIG-a u Izraelu ovde u Srbiji. Prvi projekat BIG-a – BIG Novi Sad, koji je izgrađen 2012, i danas je veoma uspešan tržni centar – bila je grinfild investicija, razvijena na placu na periferiji grada. Bilo je mnogo skeptika koji nisu verovali u ovu ideju i lokaciju, i bilo je veoma teško tada obezbediti bankarsko finansiranje i privući zakupce za ovaj projekat. Ovo se, očigledno, pokazalo kao dobra investicija, jer BIG Novi Sad danas ima oko 46.000 m2 koji su 100% pod zakupom, a rezultati su veoma dobri i rastu. Verujem da je ova polazna tačka razvoja prvog projekta bila najveća poteškoća, ali i najbolja odluka koju je kompanija mogla da donese.

Danas, 10 godina kasnije, vlasnici smo devet tržnih centara u Srbiji, ukupne površine veće od 210.000 m2, od Zrenjanina na severu do Kruševca na jugu. Svi smo videli neverovatan rast koji Srbija pokazuje u protekloj deceniji, i srećan sam što mogu da kažem da smo bili jedni od prvih međunarodnih investitora koji su prepoznali njen potencijal i verovali u zemlju. Srbija je jedan od glavnih pokretača rasta naše kompanije i planiramo da nastavimo razvoj naših projekata u još mnogo srpskih gradova i mesta i približimo brend BIG svima u Srbiji.

BIG NOVI SAD

Sa kojim retail proizvodom ili konceptom planirate dalje da se razvijate?

Naš osnovni proizvod, po kom smo dobro poznati, su ritejl parkovi, koji su, u osnovi, tržni centri na otvorenom – omogućavaju lak pristup, dosta parking mesta i praktičnu kupovinu. Za maksimalnu dostupnost, naše projekte pozicioniramo na ulazu u gradove i blizu glavnih puteva. Ciljamo stanovništvo koje živi u gradu, ali i na periferiji i u okolnim selima. Naši placevi su najmanje površine od 30.000 m2, sa 10.000 m2 korisne retail površine koja se izdaje u zakup. Obično su objekti i veći, u zavisnosti od površine placa i njegovog potencijala koji detaljno analiziramo.

Ova maloprodajna šema veoma je korisna i za zakupce u ritejl parku i za kupce, jer omogućava lak pristup svim osnovnim potrepštinama, kao što su supermarketi, apoteke, kozmetika, uradi sam, nameštaj, elektronika, usluge i, naravno, priličan broj modnih prodavnica. Takođe, uvek vodimo računa da imamo kafiće i restorane da upotpunimo sadržaj. Ovakav koncept omogućava niže troškove zakupa i održavanja, što ga čini veoma atraktivnim za zakupce.

Kada i gde ćete otvoriti jubilarni 10. centar?

Otvaranje 10. centra u Srbiji već je najavljeno za kraj prvog kvartala 2023, tačno između Stare i Nove Pazove, i veoma smo uzbuđeni zbog toga. U prvoj fazi centar će se prostirati na blizu 16.000 m2 i imaće sve glavne zakupce na tržištu.

Aktivno radimo na proširenju skoro svih naših postojećih projekata, kojima ćemo 2023. dodati oko 25.000 m2. Pored toga, već smo obezbedili placeve u još nekoliko gradova i trenutno smo u fazi planiranja i projektovanja. Takođe, imamo dodatne planove za proširenje širom regiona. Nameravamo da budemo najveći igrač u oblasti retail parkova i veoma dominantan u oblasti tržnih centara i komercijalnih nekretnina. Ne samo u Srbiji i Crnoj Gori, težimo ka razvoju i sticanju značajnog portfolija projekata širom Albanije, Severne Makedonije, Bosne i Hercegovine, Rumunije, Češke i Poljske.

BIG FASHION BEOGRAD

Šta vaše maloprodajne projekte čini tako posebnim? Šta vas čini drugačijim u poređenju sa konkurencijom?

Verujem da je to naša jedinstvena filozofija i činjenica da sebe ne vidimo samo kao developere ili investitore; mi smo operateri tržnih centara i radimo na našim projektima iz dana u dan. Nemamo nameru da prodajemo bilo koji naš projekat, a prema zakupcima imamo jedinstven pristup. Naši zakupci znaju da imaju pouzdanog i razumnog partnera koji razume njihove potrebe i koji će im pružiti podršku u svakom scenariju. Stoga znaju da mogu da nam veruju.

Uspeh zakupca je naš prioritet broj jedan, i mi se trudimo da oni zarađuju. Ako ne zarade dovoljno, podržavamo ih smanjenjem zakupnine koliko god je potrebno na osnovu prodaje. To je uvek bila naša praksa, a posebno u teškim vremenima kao što je bila COVID kriza.

Nivo održavanja je na najvišem mogućem nivou. Mi, praktično, živimo u našim objektima, sa posvećenim timom koji brine o svakom detalju, brinući se da svaka javna površina bude dobro održavana, čista i bezbedna.

Takođe, konstantno ulažemo u marketing, povećavamo svest o brendu i kreiramo zanimljive događaje. Ovo dolazi sa velikim ulaganjima sa naše strane, koja uglavnom nisu pokrivena marketinškim taksama koje plaćaju zakupci. To radimo zato što sebe vidimo kao maratonce i svakodnevno stvaramo dodatnu vrednost.

Preuzimanjem 66% kompanije AFI Group Porperties, BIG je postao još veći. Kakva je tačno veza između kompanija?

BIG Shopping Centers, koje je javno preduzeće na Tel-Avivskoj berzi, vlasnik je BIG CEE, a nedavno je postao i većinski akcionar AFI Properties. AFI je sjajna kompanija sa veoma dobrim i jakim menadžmentom. Obema kompanijama  nezavisno upravljaju odvojeni menadžerski timovi. Najveća veza između njih je što imaju istog predsednika odbora, Eitana Bar Zeeva.

BIG PANČEVO

BIG Residences je još jedan veliki projekat vaše kompanije, sa 1.000 novih stanova koji će uskoro biti u ponudi na tržištu. Šta vas je podstaklo u odluci da se okrenete stambenoj izgradnji u Beogradu?

BIG Residences je zaista uzbudljiv projekat, na koji smo veoma ponosni. Uopšteno govoreći, BIG CEE je fokusiran na svoj osnovni proizvod, maloprodajne parkove, i nije toliko aktivan u stambenom sektoru. Ovo je naš jedini stambeni projekat. Verujemo da ovaj projekat nastavlja pozitivnu promenu koju smo doneli ovom delu grada, a pošto imamo veliku parcelu tik uz naše projekte – BIG Fashion tržni centar i Park – imalo je smisla dodatno razvijati ovu oblast, kako bi ova lokacija bila još atraktivnija. Prodaja ide odlično, a mi smo u fazi izgradnje prve faze, sa tri zgrade sa 186 stanova. Očekujemo da ćemo krajem ove godine započeti drugu fazu izgradnje, sa dodatnih 350 stambenih jedinica. U budućnosti ćemo na ovoj lokaciji izgraditi i poslovnu zgradu, čime ćemo upotpuniti mešovitu namenu ovog projekta.

BIG CEE je nedavno postao 100% vlasnik šoping mola Delta City u Podgorici. Rekli ste da je ova akvizicija bila vaša ulaznica u Crnu Goru i samo početak vaše podrške i ulaganja u ovu zemlju. Kakvi su vam planovi za Crnu Goru?

Delta City Podgorica je odličan tržni centar i od njega imamo velika očekivanja. To je, u suštini, jedini moderan tržni centar u Crnoj Gori, i iako je mala država, verujemo da ima prostora za više. U našem fokusu su maloprodajni projekti, uglavnom retail parkovi u većim gradovima, i to je plan i za Crnu Goru. Vidimo to kao prirodni nastavak naših aktivnosti u Srbiji. Većina zakupaca je ista u obe zemlje, a mnogi crnogorski posetioci već znaju za naš brend i vole ga.

BIG FASHION KRAGUJEVAC

BIG Shopping Centers Group je prošle godine napravila važan iskorak zaključivši svoj prvi posao u energetskoj grani sa vetroturbinama u Rumuniji. Da li planirate da uđete i u energetski sektor u Srbiji?

BIG je odnedavno počeo sa radom i u sektoru energetike, tako što je otvorio filijalu kompanije koja je isključivo fokusirana na ovaj sektor. Projekat u Rumuniji je još u razvoju i BIG ima velika očekivanja od njega. Tim zadužen za ovaj sektor dobro poznaje Srbiju i svakako je zainteresovan za ulaganje u atraktivne projekte I u Srbiji.

Kovid-19 je iza nas, nadamo se, ali imamo novi krizu – rat u Ukrajini – koji ima veliki uticaj na građevinsku industriju u svetu. Koliko će ova kriza uticati na tekuće građevinske projekte BIG CEE?

Posledice aktuelne krize još ne mogu da se sagledaju. Na krizu utiče rat u Ukrajini, ali i rastuće kamatne stope, inflacija i, naravno, problemi u lancu snabdevanja koji su rezultat događaja u poslednje dve godine. Ovo je zaista dovelo do rasta cena u građevinarstvu. Mi u BIG-u ostajemo optimistični dok istovremeno preduzimamo mere opreza i svakodnevno pratimo dešavanja. BIG je finansijski stabilna kompanija, sa solidnom poslovnom strategijom. Stoga, verujem da ćemo prevazići aktuelna dešavanja.

BIG CEE je takođe prepoznao mogućnost ulaganja u logističke centre u Srbiji. Do sada imate dva, u Ugrinovcima i Šimanovcima. Šta bi bio vaš sledeći korak u ovom sektoru?

Pomno pratimo ovaj sektor i analiziramo ga kako vreme prolazi. Naravno, vidimo to kao atraktivnu priliku, posebno u Srbiji, jer se geografski nalazi na veoma važnim tranzitnim putevima i ima veoma dobru infrastrukturu, koja se svakodnevno poboljšava. Ovo je veoma dinamičan sektor nekretnina u koji verujemo i imamo neke interesantne planove za razvoj, ali je u ovom trenutku još rano govoriti o njima.

Na poziciji izvršnog direktora BIG CEE ste nepunih godinu dana. Kakvo je bilo vaše prethodno iskustvo i kako ste se prilagodili životu i radu u Srbiji?

Radim u BIG tržnim centrima od 2015, bio sam na nekoliko različitih pozicija u Izraelu. Od početka 2019. prešao sam u Srbiju da preuzmem funkciju glavnog operativnog direktora, do mog imenovanja za generalnog direktora prošlog septembra. Na život i rad u Srbiji lako sam se prilagodio, jer su Srbija i srpski narod veoma opušteni, druželjubivi i srdačni. Beograd je divan, živahan grad, koji apsolutno volim.

Tekst: Gordana Knežević Monašević

Foto: BIG CEE

2024. © Sva prava zadržana. RealEstate-Magazine.rs. Developed by Creative Web
Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.