FILIP STARK: SUBVERZIVNO, ETIČKI, EKOLOŠKI

04. Jul 2022
Photo: starck.com

Bogata karijera sa više od 10.000 kreacija, neumorna inventivnost i kreativnost u dizajnu, koji karakterišu kako estetika, tako i praktičnost, samo su neki od razloga zbog kojih se Filip Stark ubraja u najvažnije dizajnere druge polovine 20. veka i smatra jednim od kamena temeljaca savremene istorije dizajna.

FILIP STARK / FOTO: STARCK.FR

„Subverzivno, etički, ekološki, politički, humoristično... Tako vidim svoje dizajnerske dužnosti“, Starkova su načela kojih se u dizajnu pridržava još od samih početaka, tačnije od 1968. godine, kada je u Parizu osnovao svoju prvu firmu. Iako nije imala mnogo komercijalnog uspeha (bavila se nameštajem „na naduvavanje“, napravljenim od balona), pomogla mu je da skrene pažnju na sebe i da se istakne kao nova, mlada nada tadašnje dizajnerske scene. Možda i nije puka slučajnost što je Stark debitovao baš te čuvene ’68. godine, i što su tragovi bunta i revolucionarnosti nastavili da prate njegov rad kroz čitavu karijeru.

 

Zato i ne bismo pogrešili ako bismo na pitanje gde su njegovi limiti, odgovorili da ih on jednostavno nema. To je i dokazao kada ga je privatna kompanija za istraživanje svemira, Axiom, unajmila da dizajnira enterijer prve komercijalne svemirske stanice na svetu i da uredi unutrašnjost letilice koja bi trebalo da poleti 2024. godine. Inspiraciju za ovaj dizajn Stark je pronašao u položaju koju astronauti zauzimaju u nultoj gravitaciji, koja ga je asocirala na položaj fetusa u materici. Zato ne čudi što unutrašnji prostor letilice podseća na oblik jajeta, sa mekim zidovima i ovalnim prozorima, a ceo doživaljaj lebdenja u svemiru upotpunjuju LED lampice.

Ali da se vratimo na Zemlju, gde nas takođe čekaju ništa manje impresivni Starkovi projekti. Sredinom ’70-ih godina Stark je intenzivno radio na dizajnu enterijera brojnih klubova, restorana i kafea, među kojima su najupamćeniji ostali pariški klubovi La Main Bleue i Les Baines Douches.

Od ’80-ih godina njegova karijera ulazi u novu fazu, fazu dizajniranja za hotele, kada i nastaju njegovi projekti velikih razmera po kojima ga ceo svet danas zna, kao što su njujorški Royalton i Paramount hoteli. Ipak, vrhunac slave postigao je sa projektom koji ga je povezao sa francuskim predsednikom Fransoa Miteranom, kojem je 1982. dizajnirao apartman na Jelisejskim poljima.

Njegov portfolio obiluje i saradnjom sa brojnim svetskim kompanijama, kao što su Alessi, Kartell, Microsoft i Puma. Da je francuski dizajner podjednako uspešan i u kreiranju predmeta, a ne samo u dizajnu enterijera, svedoče i njegovi brojni vizionarski i poetični radovi, koji idu od tradicionalnih fotelja i stolica, do četkica za zube i raznih gedžeta, osmišljenih da olakšaju život svakog savremenog čoveka.

Tako ćemo Filipa Starka podjednako pamtiti i po Louis Ghost stolici, potpuno providnoj, od polikarbonata, koju su stručnjaci iz sveta dizajna ocenili kao jednu od najbolje dizajniranih stolica svih vremena, ali i po prvoj A.I. stolici na svetu, dizajniranoj uz pomoć veštačke inteligencije, koju je Stark, u saradnji sa kućama Kartell i Autodesk, predstavio na Sajmu nameštaja u Milanu 2019. godine.

 

Time je Stark još jednom dokazao da je cilj njegovog stvaralaštva „demokratizacija dizajna“, filozofija kojom želi da pokaže da dizajn treba da bude podređen čoveku, i da koristi što većem broju ljudi, bez obzira kojoj društvenoj klasi pripadaju.

 

Tekst: Tamara Đokić

2024. © Sva prava zadržana. RealEstate-Magazine.rs. Developed by Creative Web
Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.