DOBAR FACILITY MANAGEMENT ZNAČAJNO SMANJUJE TROŠKOVE I ŠTEDI ENERGIJU

02. Jul 2022
Photo: irepwest.com / VLADIMIR BAIĆ, IREP & WEST

Za svaki komercijalni, javni ili industrijski objekat od presudne je važnosti da bude kontinuirano održavan kako bi radni prostor za zaposlene koji su u njemu mogao neometano da funkcioniše. Pritom, ono što je za vlasnika objekta izuzetno bitno, jeste postići što bolju optimizaciju troškova. I jedno i drugo spada u domen Facility Management usluga ili, skraćeno FM. Iako su FM usluge sve prisutnije na našem tržištu, mnogi vlasnici objekata još nisu upoznati sa svim prednostima profesionalnog FM-a, kao ni sa najsavremenijim rešenjima koja se uveliko primenjuju u svetu.

Od nedavno, u Srbiji su dostupna nova FM rešenja koja nudi kompanija IREP & WEST, sa sedištem u Beogradu. Partnerska firma nastala je udruživanjem međunarodne kompanije International Real Estate Partners (IREP), koja u sektoru nekretnina i FM-a posluje u 50 zemalja na šest kontinenata, i srpske kompanije West Properties, lidera među domaćim brokerskim kućama za pružanje usluga u sektoru nekretnina. Udruženim snagama i iskustvom, IREP sa svojom globalnom pokrivenošću, a WP kao ekspert za lokalno i regionalno tržište, pružaće kompletan portfolio usluga u sektoru nekretnina na Balkanu, sa posebnom strategijom razvoja i unapređenja FM sluga u Srbiji. Sa Vladimirom Baićem, direktorom FM sektora za Srbiju u IREP&WEST-u razgovaramo o značaju FM-a, nivou FM usluga koje se trenutno pružaju na našem tržištu i novim rešenjima koje nudi njihova kompanija.

FOTO: OVECON.CH

Kako biste definisali pojam Facility Management koji se danas koristi i u svetu i kod nas? Koliko se FM razlikuje od onoga što se kod nas decenijama unazad podvodilo pod službu održavanja?

Facility Management možemo da definišemo kao proces pružanja svih potrebnih usluga korisnicima objekta, odnosno nekretnine, sa ciljem zadovoljenja njihovih raznovrsnih potreba. Formalniju definiciju je dala IFMA (International Facility Management Association), koja kaže da je Facilities Management profesija koja obuhvata različite discipline da bi obezbedila funkcionalnost, komfor, bezbednost i efikasnost izgrađenog okruženja, integrišući ljude, lokacije, proces i tehnologiju. Naravno, prvenstveno se misli na upravljanje objektima, opremom i pružanje svih potrebnih vrsta održavanja.

Kod nas se, kao i ranijih decenija, na Facility Management ne gleda drugačije nego kao na održavanje, od higijenskog do tehničkog. Tek od nedavno, u Srbiji i regionu, postajemo svesni razlike između ta dva termina – zadatak održavanja je da sve na objektu funkcioniše besprekorno, dok Facility Management posmatra širu sliku upravljanja objektom na dugoročnoj osnovi. Prepliću se procesi upravljanja i optimizacije funkcionisanja FM-a, unapređenja kvaliteta pruženih usluga, uz kontinuiranu pažnju posvećenu racionalizaciji troškova, sa širokom oblasti energetske efikasnosti i održivog razvoja.   

Kažu da FM, prema evropskim standardima, obuhvata čak 80 usluga i procesa. Koje su to sve vrste usluga?

U usluge koje Facility menadžeri nude i pružaju, spadaju sve usluge koje mogu biti potrebne korisniku objekta. Ljudima prvo na pamet padne čišćenje poslovnog prostora, tehničko održavanje ili obezbeđenje objekata. Međutim, od samog začetka Facility Management-a, vrste i obim usluga neprekidno se proširuju na nove oblasti.

U osnovne funkcije Facility Management-a spadaju:

  • Operativno vođenje zgrade – podrazumeva aktivnosti neophodne za funkcionisanje i održavanje objekta. Neke od aktivnosti su održavanje HVA i elektro opreme, sistema vodosnabdevanja, kao i sistem upravljanja zgradom
  • Upravljanje spoljašnjim površinama – od staza, preko puteva, parkinga, osvetljenja, do zelenila i travnatih površina
  • Planiranje – podrazumeva dugoročno planiranje sa aspekta Facility Management-a da bi se održao izgled objekta i unapredila njegova funkcionalnost
  • Održivost – podrazumeva stvaranje i održavanje uslova koji obezbeđuju ravnotežu između ekonomskih, društvenih i zahteva okruženja sadašnje i budućih generacija
  • Upravljanje projektima – podrazumeva započinjanje, planiranje, izvršenje, kontrolisanje i kompletiranje radova tima radi postizanja specifičnih ciljeva i definisanih kriterijuma
  • Planiranje prostora – omogućava najbolji i najefikasniji raspored i upotrebu prostora
  • Strategija radnih mesta – usklađuje FM procese sa radnim okruženjem da bi se omogućilo postizanje ciljeva
  • Upravljanje nekretninama – upravljanje kupovinom, prodajom, zakupom ili razvojem nekretnina.

Kada bismo svaki od navedenih termina detaljno razradili, siguran sam da bismo premašili i 100, a ne samo 80 aktivnosti koje pokriva Facility Management.

PRIMENOM CAFM SOFTVERA, TROŠKOVI UPRAVLJANJA OBJEKTOM MOGU SE SMANJITI I DO 25 % / FOTO: FREEPIK

Koliko je FM kao multidisciplinaran pristup održavanju objekata prisutan na našem tržištu? Da li su vlasnici industrijskih, javnih i komercijalnih objekata svesni njegovog značaja i na kom su otprilike nivou FM usluge koje se danas pružaju u Srbiji?

Kod nas je pokrivenost tržišta osnovnim elementima FM usluga relativno dobra. Ipak, mnogi vlasnici industrijskih, javnih i komercijalnih objekata najčešće nisu svesni značaja multidisciplinarnog pristupa FM-a, što za IREP&WEST predstavlja priliku za unapređenje kvaliteta FM usluga na domaćem tržištu. Kao deo globalne IREP mreže, mi smo u prilici da klijentima omogućimo ostvarenje dodatne vrednosti u poslovanju kroz primenu najnovijih FM rešenja. Zbog toga se i trudimo da upoznamo naše partnere sa njima, jer primenom novih rešenja mogu značajno da unaprede efikasnost rada i racionalizuju troškove.

Koje su prednosti FM rešenja koje donosi IREP&WEST i kako izgleda njihova primena u praksi?

Uz politiku otvorenih knjiga (Open Book Policy) koju redovno primenjujemo u svom poslovanju i pristupu klijentu, počinjemo sa analizom FM potreba i načina funkcionisanja FM službi naših budućih klijenata. Cilj je pronalaženje prilika za optimizaciju i unapređenje, kao i pozicija na kojima je moguće ostvariti uštede – bilo da su organizacionog tipa ili iz oblasti energetske efikasnosti. U praksi, ovakav pristup ostvaruje neophodno poverenje između IREP&WEST-a i klijenta jer primenjeni model čvrsto povezuje ciljeve FM funkcije i vlasnika objekta. Sve radimo jasno i otvoreno, u našem je interesu da klijent ostvari veće uštede i efikasnost, jer to i nas dovodi do boljih poslovnih rezultata.

Kome su vaše usluge namenjene i koliko vaše FM rešenje može da uštedi vremena, energije i novca vlasnicima nekretnina?

Svaki potencijalni korisnik FM usluga je i naš mogući klijent. Mi pružamo rešenja prilagođena specifičnim potrebama klijenata i sprovodimo kontinualne aktivnosti orijentisane na obezbeđenje ušteda, koje ne smeju dovoditi do opadanja nivoa kvaliteta pruženih usluga. Uštede mogu biti veoma značajne, što je i dovelo do veoma uspešnog širenja IREP-a na globalnom nivou.

Što se tiče samog iznosa potencijalnih ušteda, po dosadašnjem iskustvu IREP-a, one mogu iznositi od 10-25% u odnosu na dosadašnje troškove objekata. Dodatni plus je to što, nakon što obavi analizu poslovanja objekta, IREP izlazi sa predlogom novog sistema upravljanja objektom, na osnovu kojeg garantuje uštede u troškovima objekta, a rizik ostvarenja ušteda preuzima na sebe. Na taj način vlasnik objekta od početka plaća umanjene troškove, bio IREP&WEST uspešan ili ne u ostvarenju ušteda. Naglasio bih da je IREP do sada uvek uspevao da obezbedi ugovorene ili čak i značajno veće uštede.

Gde se sve u svetu primenjuje ovaj FM softver?

International Real Estate Partners posluje u više od 50 zemalja sveta, s tim da broj neprestano raste. Svi naši klijenti imaju priliku da, u skladu sa svojim potrebama i željama, koriste raznolike i veoma značajne mogućnosti našeg CAFM softvera. Naši zadovoljni klijenti nalaze se na svim meridijanima i kontinentima, a što je još jedan dokaz uspešnosti našeg poslovnog modela.

Zbog kompleksnosti ove oblasti, malo koja kompanija na našem tržištu ima in-house službu za FM, i za ove potrebe angažuje outsource timove. Imamo li dovoljno profesionalnih FM timova na tržištu?

Na našem FM tržištu prisutan je nedostatak kvalitetnog osoblja za obezbeđenje stručnih FM timova. To predstavlja veliku priliku za nastup kompanije IREP&WEST na lokalnom i regionalnom tržištu, jer više od 1.500 naših iskusnih zaposlenih širom sveta predstavlja nepresušnu bazu stručnih i naprednih znanja u oblasti FM-a. To nam omogućava da na svakom novom tržištu obezbedimo i obučimo kvalitetan FM tim sa naprednim pristupom pružanja usluga našim klijentima.

Tekst: Petra Vasiljević

Foto: IREP&WEST

Kontakt:

www.irepwest.com 

office@irepwest.com

+381  11 32 43 274

 

 

2024. © Sva prava zadržana. RealEstate-Magazine.rs. Developed by Creative Web
Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.