DADANCO – Napredna tehnologija za velike klimatizacione sisteme

Kompanija „Dadanco Europe“ jedan je od vodećih proizvođača RASHLADNIH GREDA i indukcionih aparata u današnjoj modernoj HVAC industriji (grejanje, ventilacija i klimatizacija) u svetu i njeno poslovanje je zasnovano na inovacijama. Prvobitno nastala u Australiji, u početnom proboju tržišta oslanjala se

Kompanija „Dadanco Europe“ jedan je od vodećih proizvođača RASHLADNIH GREDA i indukcionih aparata u današnjoj modernoj HVAC industriji (grejanje, ventilacija i klimatizacija) u svetu i njeno poslovanje je zasnovano na inovacijama. Prvobitno nastala u Australiji, u početnom proboju tržišta oslanjala se na primenu novog dizajna mlaznice, koji omogućava tiši rad kod indukcionih sistema, kao i efikasniji rad nego ikada ranije. Kasnije, kako je popularnost „Dadanco” sistema rasla, tehnologija je našla primenu i u Severnoj Americi, gde su „Dadanco” sistemi bili rešenje za specifične probleme koji su proizilazili iz naglo rastućih troškova energije i strožih standarda za zaštitu životne sredine. Sedište kompanije „Dadanco” za Evropu nalazi se u Beogradu i u ovom broju magazina Real Estate razgovarali smo sa osnivačem i vlasnikom ove kompanije Vladimirom Petrovićem.

 

Vladimir_Petrovic1

Kada i kako je nastala kompanija “Dadanco”?
Vladimir Petrović: Kompaniju „Dadanco” osnovao sam 1996. godine u Australiji još dok sam bio na doktorskim studijama. Zanimljivo je da sam sa svojim profesorom novu tehnologiju i prve koncepte nacrtao praktično na salveti. Nakon potrebnih testiranja, tehnologija je bila patentirana i napravljena. Da budem precizan, radilo se o novoj mlaznici koja štedi energiju i povećava energetsku efikasnost velikih klimatizacionih sistema, a ujedno i smanjuje buku. Njena osnovna primena bila je u poboljšanju postojećih indukcionih uređaja (aparata) koji su bili instalirani širom sveta posle Drugog svetskog rata. Kompanija „Dadanco“ vrlo brzo je postala jedna od najboljih kompanija koje se bave uštedom energije u klimatizaciji i uspeli smo da osvojimo oko 58% australijskog tržišta. Dobili smo brojne nagrade, poput NASDAQ Technology Award, Emerging Exporter Award, AIRAH Technology Award i mnoge druge. Nagradu za najboljeg preduzetnika u Australiji dobio sam 1998. od Ernest & Younga.

 

Otkud “Dadanco” na tržištu Amerike?
Vladimir Petrović: Nakon odličnih rezultata u Australiji, 2006. godine nas je kontaktirala američka kompanija „Mestek Inc.“ iz Masečusetsa, koja je htela da našu tehnologiju rashladnih greda dovede i u Ameriku. Odlučili smo da kreiramo joint venture, a ja sam 2007. godine napustio Australiju i prešao u Ameriku, gde sam kasnije postao predsednik kompanije „Dadanco – Mestek JV, LLC“. U početku smo nailazili na brojne poteškoće. Tih godina u Americi nikoga nije interesovala ušteda energije. Ipak, mi smo verovali u svoju tehnologiju i bili uporni u osvajanju tog tržišta, što se 2012. godine pokazalo kao ispravan pristup jer smo uspeli da osvojimo 63% američkog tržišta za uštedu energije i time praktično postali vodeća firma u SAD u ovoj oblasti. Naš sistem smo ugradili u više od 1.500 objekata u Americi i preko 2.500 objekata sirom sveta, kao što su poslovne zgrade, bolnice, univerziteti, škole, laboratorije, hoteli i sl. Ipak, 2014. godine sam odlučio da se posvetim razvoju i primeni ove tehnologije u Evropi, pa sam napustio Ameriku i evo me (ponovo) u Srbiji.

 

Koliko je kvalitetan tim bitan za uspešno poslovanje vaše kompanije?
Vladimir Petrović: „Dadanco Europe” je firma koja se sastoji uglavnom od inženjera mašinske struke, mada naš tim čine i ljudi iz drugih industrija iz celog sveta. S obzirom na to da se naša kompanija bavi proizvodnjom i prodajom energetski efikasne opreme za klimatizaciju u velikim zgradama, energetska efikasnost je za nas glavni motivacioni faktor. Posvećeni smo ostvarenju cilja da svaki projekat na kome smo angažovani i njegov sistem budu u potpunosti energetski efikasni. Iza nas je veliko iskustvo. U Australiji smo radili prvi objekat koji je bio lead platinum. U Americi smo radili za Hewlett Packard fondaciju prvi objekat sa odlikama net zero, tj. nisu imali potrebe za dodatnom energijom. Radili smo projekte i u Kanadi, Singapuru, Indiji. Naša oprema je ugrađena u objekte na svim kontinentima i u svim klimatskim zonama sveta. Naš tim kreira i postavlja rešenja za ceo objekat, naravno, uz kompletan projektni tim koji sastavlja investitor, i tako pružamo najveću vrednost za uloženi novac. Naši sistemi najviše doprinose poboljšanju ROI (return on investment) objektima koji rade 24/7, u laboratorijama, u bolnicama i na univerzitetima. Naš sistemi su ugrađeni na univerzitetima poput Harvarda, MIT-a, Kornela i mnogih drugih. Takođe, naši sistemi su ugrađeni u pregršt poslovnih objekata po celom svetu.

 

Koje su prednosti „Dadanco Europe” sistema i da li biste mogli da ga uporedite sa nekim drugim sistemom?
Vladimir Petrović: Naši uređaji spadaju u grupu uređaja koji se zovu Active Chilled Beams (aktivne rashladne grede), odnosno sistema koji su u svetu poznati kao najefikasniji sistemi za klimatizaciju. Naša najveća prednost je u tehnologiji mlaznica koje imamo i koje smo patentirali, a koje omogućavaju najefikasniji način mešanja vazduha. „Dadanco” sistem za najmanju uloženu količinu električne energije pruža najveću količinu rashladne, odnosno grejne energije u prostoru. U proseku, naši sistemi prave negde oko 30% uštede energije i u poređenju sa standardnim sistemima, poput fan coil sistema ili sistema sa promenljivim protokom vazduha, drastično su efikasniji. Što se tiče cene i benefita za krajnjeg vlasnika, iskustvo nam je pokazalo da je investitor mogao na svakih 10 spratova da doda još jedan sprat. Razlog je u tome što je za naše sisteme potrebno svega 20-30 centimetara tavanice, zato što su svi kanali vrlo mali jer mi vršimo distribuciju manje količine vazduha od standardne. Naše dodatne prednosti su što naši sistemi imaju trajanje i preko 50 godina, ne menjaju se često poput fan coil sistema čija je zamena potrebna svakih 10-ak godina, i nisu bučni. Zato je česta primena naše tehnologije u bolnicama, muzičkim školama, univerzitetima, tj. mestima na kojima je potreban jako nizak nivo buke. U poređenju sa tradicionalnim fan coil sistemima ili sistemima sa promenljivom količinom vazduha (VAV), rashladne grede ostvaruju čak i do 30% uštede energije. Kao i sve u prirodi, tako i ovde važi zakon da ako nešto radi efikasnije, to je i jednostavnije… drugim rečima, naš sistem rashladnih greda nema nikakvih pokretnih delova i kao takav može da radi u objektima i duže od 50 godina (kao stari indukcioni aparati), a tom prilikom ne zahteva nikakvo ili gotovo nikakvo održavanje.

dadanco 01

 

Na koji način i u kojoj meri „Dadanco Europe” elementi redukuju troškove?
Vladimir Petrović: Naš princip poslovanja je da radimo direktno sa investitorom i njegovim projektantskim timom. Jer ukoliko se objekat projektuje za energetski efikasne sisteme, moguće je znatno prilagoditi arhitektonski dizajn objekta i napraviti velike uštede. Na primer, ako imate zgradu visine oko 20-30 metara, i ukoliko vam se pruža mogućnost da na svakih 10 spratova postavite još jedan sprat, vi imate dve opcije: možete ili da postavite još taj dodatni sprat, koji će vam predstavljati dodatni izvor prihoda, ili ćete moći da smanjite visinu objekta. Ukoliko se investitor odluči da zgrada bude niža, onda su i potrebe za fasadom manje, samim tim je i zapremina objekta manja, što znači da su i toplotni i rashladni gubici smanjeni. Tačnije, biće potrebna manja količina energije za grejanje i hlađenje celog objekta. Ujedno, biće smanjena i vertikalna infrastruktura objekta, odnosno količina čelika, količina stakla, liftovi su kraći, itd. Tako da praktično zbog jednog, možemo reći trivijalnog razloga, investitor ostvaruje ogromne uštede na celom objektu.

 

Koji su vaši planovi?
Vladimir Petrović: Još kada smo bili broj jedan u Australiji, pa broj jedan u Americi, ja sam doneo odluku da ćemo biti i broj jedan u Evropi. Mi smo internacionalna kompanija, sa sedištem i proizvodnjom u Srbiji, ali sa zaposlenima iz celog sveta. Okupili smo izvanredan tim inženjera koji može da radi na vrhunskim projektima u svetu. Posebno sam ponosan na kvalitet, inventivnost i predanost našeg proizvodnog tima iz Vranjske banje. Danas „Dadanco Europe” u Srbiji proizvodi opremu odličnog kvaliteta, čak i bolju nego što je bila u Americi i Australiji. Namera nam je da razvijamo naše tržište u Evropi i širom sveta i da pokušamo da spasemo našu planetu Zemlju poboljšanjem jednog po jednog objekta (one building at a time).